google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Ett stort beslut google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

fredag 19 oktober 2007

Ett stort beslut


Jag minns när min fru och jag första gången fick de orange kuverten och insåg hur lite vi skulle få att leva av när vi blev pensionärer. Vi hade haft turen att träffas ganska sent i livet efter att vi båda hade haft ganska händelserika liv med uppbrott från tidigare förhållanden. Detta innebar emellertid att vi inte hade slutamorterade hus och pengar på banken utan tvärtom fått våra tillgångar halverade och fått starta om från början med allt det innebär både psykiskt och ekonomiskt. Vi insåg snart att den enda möjligheten att få en dräglig tillvaro som pensionär var att dra ned på utgifterna. Inga resor och nöjen, enkel mat, liten hyrestvåa och på sin höjd bag-in-boxvin på fredag var vad som hägrade efter ett ganska gott och bekvämt liv.

Vi hade vid det laget levt tillsammans några år och hunnit skaffa oss vissa vanor som vi båda uppskattade.
Första sommaren vi kände varandra åkte vi på semester till Bretagne och formligen ”flöt” söderut i regnet tills vi kom till Medelhavskusten och sol.

Vi blev båda förälskade i klimatet, maten, trakten, havet och allt som fanns där. Jag anförtrodde min fru – som inte var min fru än vid det tillfället – att jag alltid drömt om att ha ett hus utomlands att åka till. Det visade sig att hon hade samma dröm och vi började fantisera om att ha någon liten bostad i Frankrike. För att göra en lång historia kort så bor vi nu 17 år senare permanent i Frankrike som pensionärer och har med målmedvetenhet, envishet och ganska mycket arbete lyckats skapa oss ett minst lika bra liv, på den pension vi får från Sverige, som vi hade när vi hade lön.

Frankrike är ju inte direkt känt som något lågskatteland och har liksom Sverige problem med förmögna personer som flyttar till Schweiz och Luxemburg och andra mer förmånliga länder. För normala pensionärer är emellertid Frankrike otroligt fördelaktigt speciellt som sjukvård och social och kommunal service i många stycken överträffar den vi är vana vid från Sverige.

Jag kommer att berätta mer om det, men också om vin, mat, resor och en hel del anekdoter om hur det är att leva som invandrare i ett annat land. För den som blir inspirerad och vill följa vårt exempel kommer jag också att ge en del praktiska tips och berätta hur byråkrati och praktikaliteter fungerar.

Inga kommentarer: